Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velikonoce – svátky jara, spásy či jen prostého obžerství?

Možná až příliš drsný nadpis. Podle mne však věrně reprezentuje skutečnost. Bez příkras.

David Novohradský

Symbol Božího oka, „které tě vidí“, je možné spatřit téměř v každém katolickém kostele. Symbol. Bývají jím vyzdobené oltáře a nejen ty. Málokdo si při pohledu na něj uvědomí, nebo si je ochoten připustit, že se jedná o „malůvku“, v různých podobách se vyskytující již v pradávné minulosti. Už staří Egypťané vyznávali boha Re a později Amon Re, Boha Slunce. Třetí oko, vnitřní oko, vševidoucí oko, oko moudrosti, Horovo oko. Můžeme hovořit v křesťanském názvosloví o biblickém symbolu Boží Prozřetelnosti, či Trigónu svaté Trojice. Vůbec Moudrost Boží zpodobňovaná jakousi formou třetího oka, které pronikne hluboko do našeho nitra a vidí nás a naše pohnutky, či svědomí, je v novodobé historii lidstva zpodobňována často. „Naši“ umělci se v „naší době“ inspirovali především v Bibli. Ale ten symbol je zde podstatně déle.

 

Proč to říkám?  Chci navodit atmosféru, ve které si uvědomíme, že naše kořeny jsou někde daleko hlouběji. Charakteristický symbol Boha se v různých obměnách vyskytuje už od úsvitu lidství samého. Náboženství jako forma uctívání Boha si prošlo svým vývojem. Ale Bůh je pořád jen jeden.

 

A stejně tak je to i s velikonocemi.

 

Nejen já, ale i vědci jsou přesvědčeni, že vzhledem k časové blízkosti židovského Pesahu a křesťanských Velikonoc s jarní rovnodennosti, existuje paralela s pradávnými pohanskými slavnostmi vítání jara. Tomu se nevyhneme. Tyto jarní svátky lidstvo slaví už od svého vzniku. Je to přirozené. Tak jako ráno slunce vychází a večer zapadá. Je to rytmus, který můžeme nazývat jakkoliv. Ale je tady.

 

Znovu se zeptáte, proč tak obšírně hovořím o "pravěkých" zvyklostech a symbolech, v různých podobách nás obklopujících i dnes, v naší moderní lidské společnosti.

 

Odpověď je jednoduchá. Možná si řeknete, že mě napadla poněkud zvláštní souvislost. To jsem prostě já. Totiž, vzpomněl jsem si na to včera, když jsem se ptal svého syna, jestli budeme chodit spolu v pondělí koledovat a „mrskat“ mamky a jeho kamarádky, aby nám daly vajíčka.

Filípek řekl, že se na to moc těší a že ale jeden jeho nejmenovaný kamarád se svým tatínkem chodit nechce, protože se vždycky hrozně opije. A pak mi to cvaklo. Vzpomínka! Nikdy nezapomenu na okamžik, kdy mne můj tatínek vodil po naší vesnici na „mrskůt“. Držím se ho za ruku, důvěřivé malé dítě. Jdeme a já si už notnou chvíli říkám. Proč ten taťka chodí se mnou po té silnici ze strany na stranu? Proč potkáváme spoustu jiných kamarádů s tatínky v podobném stavu. Ano, otec mi jeho klikatou chůzi nijak nevysvětlil. Myslím, že mu ani moc mluvit nešlo. Měl jsem o něj strach a z velikonoční veselice jsem měl akorát tak stres. Jasně, vzhledem k tomu, že u každého souseda musel „neurazit“ a dát si „panáčka“, výsledek byl takový, jaký byl. Nelíbilo se mi to. Neměl jsem tyto svátky rád. Právě kvůli tomu, že bývalo, a je i dnes, snad se neurazíte, přátelé, „v Álejích nablito“.

 

Teprve později, téměř v dospělosti, jsem „objevil“ křesťanské Velikonoce, jako oslavu něčeho úžasného. Oslavu očisty, znovuzrození. A začal jsem objevovat i ta historická propojení se samými počátky naší lidské přirozenosti. Ať se to nazývá jakkoliv, ať je to z pohledu jakéhokoliv náboženství či historického výkladu, Velikonoce mají hlubší smysl!

 

Nekárám tady nikoho a nemoralizuji. Jsem toho dalek a zrovna já nejsem ten člověk, „bez hříchu“, který by chtěl a mohl někomu kázat. Jen dávám toto zamyšlení vám všem, kteří nežijete jen hloupou komercí a jste ochotní se zamýšlet nad podstatou svých zvyků. Neříkám nikomu, ať se sebere a běží dnes, na Zelený čtvrtek, „do kostela“. To je každého věc. Chci jen dát toto zamyšlení, jako „nápad“. Nedegradujme jeden z nejkrásnějších svátků na něco tak ubohého a komerčně zneužívaného. Opakuji, nikomu nic nenutím. 

 

Za sebe řeknu, že svoje dva syny v pondělí doprovodím, užijeme si tradici a já budu stoprocentně střízlivý. A odpoledne si zajedeme, snad bude sluníčko, někam na výlet.

 

Když v pondělí vyrazíme, budeme však za sebou mít ten pravý velikonoční zážitek. Je to Velikonoční vigilie, křesťanská oslava vzkříšení Páně a završující triduum Zeleného čtvrtku, Velkého pátku a Bílé soboty. Mám hluboký respekt k významu těchto dnů. Ať už to nazýváme jakkoliv, Velikonoce nejsou svátky pití, jídla a obžerství. Mají hlubší význam.

 

Je svoboda, ať si každý dělá co chce. Píši jen, že já osobně tyto jarní svátky sobě lidskou přízemností nezkazím.  A svým dětem už vůbec ne. Ve Velikonocích budu hledat vždy něco víc. Symbol probuzení, očisty, nové naděje. Tak jako generace před námi.

Autor: David Novohradský | čtvrtek 17.4.2014 12:30 | karma článku: 8,88 | přečteno: 431x
  • Další články autora

David Novohradský

Michaela Fialová, lovkyně či pytlák? My se možná bojíme, ale naše děti nazývají věci pravým jménem!

Auto, tenisová raketa vedle mě, vzadu můj syn, mobil v ruce, vyjevený výraz, asi si něco čte... Jedeme si zahrát tenis, pohoda, když v jeden okamžik uslyším:„Toto je vzkaz pro tu hloupou paní Michaelu a jí podobný lidi"

10.5.2015 v 11:05 | Karma: 28,10 | Přečteno: 1849x | Občanské aktivity

David Novohradský

Douška ke "Zvonokosům"- Moravany jimi zdaleka nejsou, ukázaly volby

Jeden by nevěřil, co se může všechno stát, když člověk svobodně napíše svůj názor a možná - a to především - tak trochu pomůže "otevřít oči" lidem, kteří žijí ve stejném místě. V mém případě se toho událo hodně. Pominu směšné vyhrožování fyzickou inzultací a trestním oznámením od "potrefených hus" - to už patří k moravanskému "koloritu" a obzvlášť jednodušší jedinci, jimž dochází argumenty, se k takovým slovním a někdy i "neslovním" proklamacím uchylují. Ovšem co pominout nelze je ta poměrně dobrá zpráva - že totiž, patrně, přece jen nejsme „Zvonokosy“, kteréžto přirovnání jsem použil v mém předchozím článku.

13.10.2014 v 13:45 | Karma: 9,66 | Přečteno: 860x | Ostatní

David Novohradský

Akce „Zvonokosy“ aneb Moravany opět volí!

Předem všeho chci říct, že nejsem kandidát a ani nepropaguji byť jedinou ze stran. I pravidla pro blogery zde na blog.idnes.cz jsou jasná a politickou agitaci zakazují. Některé skutečnosti a fakta u nás v Moravanech jsou však tak úsměvná, že si jich nelze nevšimnout a neokomentovat je. Bez propagace stran samozřejmě. Máme kanditátů a kandidátek jako nějaké město. Proč? Že by odpověď zněla: "protože Zvonokosy"?! Snad ne. Tedy doufám. I když fakta nasvědčují spíše opaku. Musím říct, že vylučuji jakýkoliv svůj podíl na kampani kterékoliv ze stran, spíše by byl skoro hřích nepokusit se využít odstupu a nenapsat i částečně „sebereflexní“ fejeton či úvahu, nebo jak tomu říct. Jsem nezávislý. Mohu si tedy dovolit nadhled, do kterého jsem se dostal. Pojďte se zamyslet se mnou a možná i pousmát!

9.10.2014 v 15:50 | Karma: 8,57 | Přečteno: 863x | Ostatní

David Novohradský

Zázraky se dějí! Moravanské hody 2014 jsou toho důkazem.

Mohou být tradiční události důvodem pro netradiční zamyšlení nad mystičnem, záhadami a existencí B-ží, případně nad existencí zázraků? Za normálních okolností, by takové zamyšlení spíše patřilo do nějaké náboženské revue, my jsme však s nadpřirozenem měli osobní zkušenost minulý týden v sobotu. A byla to zkušenost vskutku mystická!

16.9.2014 v 14:45 | Karma: 12,52 | Přečteno: 747x | Diskuse| Kultura

David Novohradský

Telefonát do Tel Avivu aneb brání Izraelci jen sebe?

Nebrání vlastně i náš svět a naši kulturu? Moje odpověď zní jako jasné ANO, brání i NÁS! Právě teď jsem položil telefon a ukončil rozhovor s člověkem, někým poměrně blízkým, na kom mi záleží, a kdo je v bezprostředním ohrožení. Voláme si pravidelně, párkrát do roka. Poslední telefonát však nebyl tak poklidný jako v uplynulé době. „Táni, kdyby bylo nejhůř, přijeďte s manželem a dětmi. Ubytuji Vás u sebe a v klidu přečkáte ten nejhorší čas a pak se vrátíte“.

10.7.2014 v 16:30 | Karma: 32,14 | Přečteno: 1329x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb zápolí v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  9:13

Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která je...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1022x
Žiji v malebné vesnici Moravany, nedaleko města Brna. Moc rád se podílím na veřejném životě. Rád se vyjadřuji k tomu co se děje u nás, ale i "za humny".